Nama aku Fara berumur 24 tahun dan sedang mengikuti program pengajian Ijazah Sarjana di sebuah IPTA di ibu negara. Nak dijadikan cerita, aku bakal mendirikan rumah tangga tidak lama lagi. Aku dan tunang aku sudah lama mengumpul duit dan sekarang aku menjadi home tutor secara sambilan.
So, sekarang tengah busy sedikit uruskan majlis. Dalam dua minggu mesti ada sekali aku keluar dengan tunang pergi beli barang-barang kahwin, kursus kahwin, fitting baju dan lain-lain.
Nak dijadikan cerita, aku ada roomate yang tua setahun dari aku dan aku memanggil beliau Kak J. Dia ni bertudung labuh brstoking, sopan, lain dari aku. Dia single pada mulanya. Tak lama lepas dia tengok aku keluar uruskan macam2, dia pun cakap dekat aku “Fara, best la akak tengok kau nak kahwin. Akak nak kahwin jugak”. Aku sengih jugak la ingatkan dia bergurau.
Tak lama lepas tu, aku dapat tau dia dah couple. Mamat tu budak motor dia jumpa dekat pasaraya. Budak tu muda 4 tahun dari dia. Kalau tengok skali, aku pun xtau kenapa kakak tu sangkut. Start dari hari tu, diorang tiap malam keluar dating sampai pukul 2-3 pagi.
Kakak J tu pun sudah tidak macam dahulu. Subuh akhir waktu je dah sekarang, susah nak bangun. Mengaji pun dah tak selalu macam dulu. Assignment pun tak buat dah. Call hari-hari suara gedik-gedik menyampah aku. Aku dengan tunang aku pun seminggu sekali je call, keluar malam pun tak pernah. Semua dah huru hara sebab lelaki rempit itu.
Aku pernah nasihat banyak kali. But then alasan diberi adalah:
“Akak pakai tudung labuh macam ni, takkan buat benda bukan-bukan. Fara jangan risau. Lagipun akak pun nak kahwin dah dengan dia. Nak berhenti belajar lepas ni.”
Oh my God. Berhenti belajar? Aku pernah tanya akak J tu “akak ada saving tak nak kahwin?”. Then akak tu mengaku dia tak ada saving walau satu sen pun, laki tu pun sama. Macam mana kau nak kahwin?. Dia cakap “rezeki datang lepas nikah nanti”.
Aku bengang jugak tapi aku tak tau nak cakap apa. End up, aku sibukkan je diri dengan urusan aku, dia dengan urusan dia. Kalau aku nasihat pun dia tidak dengar. – IIUM

Post a Comment

 
Top